Jak to tentokrát bylo (1)…

V seriálu o historii československého leteckého modelářství pokračujeme vzpomínkami prvního československého výrobce modelářských motorů, Gustava BUŠKA, jak jej zachytil Jiří Kalina.

Písecký rodák Gustav Bušek narukoval na vojnu do Prahy – k dragounům do kasáren na Náměstí republiky a po skončení služby v roce 1934 již v Praze zůstal. Při jedné procházce uviděl na Letenské pláni létat model s gumovým pohonem. Model měl vrtuli s překližkovými listy, jaké se tehdy prodávaly ve známé modelářské prodejně Vyjalet. Při jednom nezdařeném startu vrtule praskla a Gustav nešťastnému majiteli modelu nabídl, že mu vyřeže novou – z lipového dřeva. Vrtule se povedla. Když ji uviděl Jaroslav Vyskočil, nabídl Buškovi spolupráci. To bylo v létě roku 1934.
Prodejna Vyjalet tehdy zásobovala modeláře pouze základním modelářským, materiálem: válcovými špejlemi, potahovým papírem, lepidly, laky a tak její,, pan šéf“ sortiment rád rozšířil o lipové vrtule pro modely poháněné gumovým svazkem. Bušek jich denně vyřezal okolo dvaceti a to používal jediný nástroj: kapesní nůž. Později začal zručný Gustav vyrábět i politurované vrtule z pařeného buku; byly určeny pro modelářské benzínové motory, fy u nás ale tenkrát ještě nebyly a celá produkce vrtulí šla na vývoz – do obchodu pana Poláčka v Paříži, který také zajistil vzor pro jejich výrobu. Vrtule byly kvalitní a tak po nich byla v Paříži sháňka.
V roce 1935 získal Jaroslav Vyskočil americký benzínový motor Baby Cyclone. Byla to úplná pohonná jednotka včetně indukční cívky, palivové nádrže a motorového lože. Gustav Bušek tento celek namontoval k novému modelu, který zalátal v roce 1935 na tehdy rozestavěném ruzyňském letišti. Buškův motorák byl pravděpodobně první skutečně létající motorový model u nás; o půl roku později předvedl další model – opět poháněný motorem Baby Cyclone – známý Jaroslav Brož. To byl vlastně začátek známých Buškových motorových modelů.
Vyskočil s Buškem byli členy Letenského modelářského kroužku, jehož zakladatelem byl ing. K. Pahr. Ten byl známý výrobou převodů pro modely na gumu (tehdy velmi oblíbených) a kuličkových ložisek pro ,gumáky‘.
Po prvních zkušenostech s motorem Baby Cyclone se Bušek pustil do výroby vlastního motoru. Nejprve použil původní klikovou skříň s klikovým hřídelem a ojnicí, k nimž zhotovil svůj válec s pístem, odlitým ze zlomků hliníkového pístu motocyklového motoru. Odlévání pro něho nebylo velkým problémem, je totiž vyučeným slévačem. Motor po sestavení běžel a tak Bušek jej šel ukázat do Dejvic ing.Pahrovi, který byt po jeho předvedení velice udiven a dokonce se nechal slyšet, že motor by vlastně běžet vůbec neměl! A když šťastný Gustav prohlásil: ,,Já budu dělat motory!“, přísný a důkladný pan Inženýr ho hned schladil: ,,Bušek, ještě mnoho vody uteče, než vy budete dělat motory!“
Předpověď se ale nesplnila : za týden byl již hotov celý, motor, prototyp známého ,benziňáku LETNA 6,3 cm3. Zajímavá je historie vzniku této kubatury: Vložky válců dělal Bušek z chrommolybdenových trubek, které vyřezával z trupů havarovaných letadel na skládce ve Vysočanech. Materiál to prý byl vynikající – pilka na kov se otupila raz dva. Z trubek o průměru 20 mm byly motory o zdvihovém objemu 6 cm3, průměr 22 mm byl pro zdvihový objem 8 cm3 a z trubek o průměru 24 mm vznikaly,, desítky“. Ze ,.šestnáctek“ pak vycházely nejmenší motory o zdvihovém objemu 4 cm3.

Buškův motorový model s motorem Baby Cyclone z roku 1936
Buškův motorový model s motorem Baby Cyclone z roku 1936

(Pokračování)

Převzato beze změn z časopisu Modelář 9-76