Experiment s novým benzínem pro Brown Junior

Ptal jsem se nedávno veřejně mistra paliv Honzy Kubeše, zda by nešlo motory pohánět nějakým benzínem méně smrdutějším, než Natural 90.  Honza nám poskytl rozsáhlou přednášku o všech možných komerčních i historických  „gázech“ a velmi opovržlivě se přitom vyjádřil  o Naturalu 90, jako o zdegenerovaném biopalivu, do které se míchá úplně cokoliv a pořádně ani nehoří.

Na závěr přednášky nám pak poskytl recept na „ideální“ modelářský benzín. Doporučená směs je prý složena takto: 50% Verva 100, 25% technického benzinu a 25% lékařského benzinu.   Tento benzín potom Honza poradil smíchat s 15% – 20% ricínového oleje.  Mistři motoráři tedy doporučují oleje 25% – 30%, ale to už je na Vás , jestli vám záleží více na životnosti motoru, nebo na tom, zda chcete vytvořit ideální palivo 😉  – tedy jakým mistrům chcete naslouchat …

Zveřejnění složení ideálního paliva asi způsobilo paniku na trhu a lékařský benzín proto přestal být k sehnání.  Svěřil jsem se Honzovi s tímto problémem a ten mne nenechal ve štychu a okamžitě mi – za dva týdny – daroval tajemný armádní kanystřík s nápisem „172 Petrolejový Éter“ s asi třemi decilitry lékařského benzínu.   Moc děkuji ! Ocenil jsem také tuto kamufláž, která chrání vzácnou tekutinu, aby Vám na ni nechodila manželka.

Nabral jsem Vervu 1OO u benzínky, koupil technický benzín a namíchal jsem palivo dle receptu. Vznikla tak néonově namodralá opaleskující tekutina, která na slunci vrhá pablesky a téměř tichounce  „drnčí“.   

Nevydržel jsem muka čekání a vynesl trup modelu Benny Boxcar  s motorem Brown Junior na balkon, kde jsem zahájil první testy paliva.

Nasál jsem palivo, nastříknul, protočil, zapnul zapalování a začal flikovat. Po druhé otočce celý motor blafnul.  Slovníček motoráře:  zde

Vida , Honza měl pravdu !  Tento benzín hoří skutečně báječně !  

Na třetí mohutný fuk se mi plamen podařilo zfouknout.   Motor jsem pak osušil a přidal předstih,  aby zážeh nešel tolik do výfuku a nechytaly výpary nad nádrží. 

Po několika pokusech se motor podařilo nahodit – s bohatší směsí (otevřenou jehlou), než u Naturalu 90.   Motor jsem okamžitě vypnul kvůli sousedům, takže na fotografii běžícího motoru si musíme počkat „z terénu“.

Výkonostní a spotřební test v terénu provedu zítra 22.5.2022 na Rané na pozadí Memoriálu Radoslava Čížka.  Můžete se těšit na pokračování …

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *