Ptal jsem se nedávno veřejně mistra paliv Honzy Kubeše, zda by nešlo motory pohánět nějakým benzínem méně smrdutějším, než Natural 90. Honza nám poskytl rozsáhlou přednášku o všech možných komerčních i historických „gázech“ a velmi opovržlivě se přitom vyjádřil o Naturalu 90, jako o zdegenerovaném biopalivu, do které se míchá úplně cokoliv a pořádně ani nehoří.
Na závěr přednášky nám pak poskytl recept na „ideální“ modelářský benzín. Doporučená směs je prý složena takto: 50% Verva 100, 25% technického benzinu a 25% lékařského benzinu. Tento benzín potom Honza poradil smíchat s 15% – 20% ricínového oleje. Mistři motoráři tedy doporučují oleje 25% – 30%, ale to už je na Vás , jestli vám záleží více na životnosti motoru, nebo na tom, zda chcete vytvořit ideální palivo 😉 – tedy jakým mistrům chcete naslouchat …
Zveřejnění složení ideálního paliva asi způsobilo paniku na trhu a lékařský benzín proto přestal být k sehnání. Svěřil jsem se Honzovi s tímto problémem a ten mne nenechal ve štychu a okamžitě mi – za dva týdny – daroval tajemný armádní kanystřík s nápisem „172 Petrolejový Éter“ s asi třemi decilitry lékařského benzínu. Moc děkuji ! Ocenil jsem také tuto kamufláž, která chrání vzácnou tekutinu, aby Vám na ni nechodila manželka.
Nabral jsem Vervu 1OO u benzínky, koupil technický benzín a namíchal jsem palivo dle receptu. Vznikla tak néonově namodralá opaleskující tekutina, která na slunci vrhá pablesky a téměř tichounce „drnčí“.
Nevydržel jsem muka čekání a vynesl trup modelu Benny Boxcar s motorem Brown Junior na balkon, kde jsem zahájil první testy paliva.
Nasál jsem palivo, nastříknul, protočil, zapnul zapalování a začal flikovat. Po druhé otočce celý motor blafnul. Slovníček motoráře: zde
Vida , Honza měl pravdu ! Tento benzín hoří skutečně báječně !
Na třetí mohutný fuk se mi plamen podařilo zfouknout. Motor jsem pak osušil a přidal předstih, aby zážeh nešel tolik do výfuku a nechytaly výpary nad nádrží.
Po několika pokusech se motor podařilo nahodit – s bohatší směsí (otevřenou jehlou), než u Naturalu 90. Motor jsem okamžitě vypnul kvůli sousedům, takže na fotografii běžícího motoru si musíme počkat „z terénu“.
Výkonostní a spotřební test v terénu provedu zítra 22.5.2022 na Rané na pozadí Memoriálu Radoslava Čížka. Můžete se těšit na pokračování …