Trenton Building Board Jiří Veinfurt 02 – Stavba trupu

Jirkova stavba rychle pokračuje. Řešení uložení motoru v předku trupu na původním i na O’Reillyho plánu se Jirkovi nelíbilo, považoval ho za komplikované a chatrné.  Původní uchycení motoru na plánu pomocí zvláštní kolébky mělo odůvodnění pro snadnou výměnu nového kvalitního motoru mezi více modely. My však budeme používat každý svůj starší motor, který bude vyžadovat solidní a jednoduché upevnění kvůli nečistotám a častému seřizování.

Jirka provádí vyztužení přední části trupu polepením bočnic zevnitř překližkou 0,8 mm. Současně si připravuje díly spojující obě bočnice a bukové hranoly pro uložení motoru.

Následuje „vztyčení“ konstrukce trupu. Zobrazeny jsou detaily lože motoru a pokrytí „bříška“ špice balsou pro zvýšení aerodynamické čistoty.

Stavební odměnou je první ochutnávka vzhledu trupu s usazeným motorem. Následuje zalomení a spojení bočnic trupu k ocasu a příčkování. Výsledná „bednička“ je korunována typicky „trentonovským“ trojúhelníkovým hřbetem.

Výsledný vzhled je impozantní. Na obzoru se nám rýsuje starobylá poctivá „lokomotiva“ se strojovnou a topeništěm – s táhly a pákami, za které už brzy bude tahat natěšený strojvůdce. 

Jirka se úspěšně vrhá na stavbu podvozku. Předepsané čtyřbodové uchycení mu dělá radost, zkušený letec zná důležitost jeho pevnosti. Jirka provádí uchycení do bukových hranolů, jiné řešení ani neuvažuje.

Ocelové tyčky, zde o průměru 3 mm, ohýbá Jirka v tajemném přípravku, který nazývám „ocelový ementál“.  Jedná se o těžkou kovovou desku s dírkami různých průměrů.  Dovedu si představit, jak v něm lze ohnout jednu tyčku do pravého úhlu.  Jak v něm Jirka vyrábí shodné díly složitých a krátkých ohybů – různých směrů, úhlů a délek – zůstává ovšem záhadou.

Krásný podvozek z ocelových kulatin je sestaven. Jirka bude jistě pokračovat instalací zapalování, elektrických vodičů, také lanovodů a táhel.  Nepoužíváme „dráty“.  Nejsme „dráteníci“(, jak říkával náš profesor).

„Anatomické“ lože křídel korunuje dílo trupu. Přišpendlené ocasní plochy dokreslují nádherný zjev stroje. Konstrukce předku už přímo natěšuje pilota k startování motoru – vše se tu nabízí pevné, přístupné k seřízení a stabilní k vzletu i přistání.