Trenton Building Board Jiří Veinfurt 01 – Stavba bočnic a výškovky

Jirka Veinfurt je rychlý a precizní stavitel svou profesí i celoživotním koníčkem.  Svým uměním nad námi vysoko ční a někdy si představuji, že svoje letadla staví jako domy: Levou rukou vyřezavá díly a pravou je umísťuje přesně na správné místo od základu do výšky, aniž by stavbu potřeboval lícovat s plánem, do kterého se možná jen občas podívá.   A tak zatímco všichni ostatní teprve vztyčují svoje letadla z vratkých bočnic jako američtí Amišové stodoly, tak Jirka už „pobíhá v krovech“ svého téměř hotového,  přesně a pevně postaveného letounu a provádí dokončovací práce.

O co více je Jirka zkušený a efektivní konstruktér, o to méně rád svoje stavby podrobně popisuje a tak se budeme  jeho stručné informace, vyznačené modře, snažit obohatit o patřičnou legendu.

Zahájení stavby Trentona – balza na nosníky je polotvrdá, na bočnice i směrovku stačí jedno prkénko 7mm, lepeno je Ponalem expresem.

Jirka nařezal lišty, na plánu původně „čtvrtinkové“ (6,35×6,35), ze 7mm prkénka.  Nepíše, jestli je nařezal 7×7, nebo půdorys nosníků udělal dle plánu, tedy (6,35 x 7), ale to není podstatné. Podstatné je, že postavil i „kabinu“ centroplánu, o které Martin tvrdí, že brání pohodlnému sestavení celého trupu z bočnic a sám ji tam zatím nestavěl.  Jsem zvědavý na výsledek této konstrukční rozepře. 

Stavba „od základů po strop“ byla jen moje fantazie, i Jirka samozřejmě staví jediným možným způsobem dle plánu a po „Amišsku“, takže zde vidíme již vztyčenou stavbu trubu, zatím bez příček.  Spíše Jirku podezírám, že používá nějaké jiné kouzlo – jakmile totiž postaví jednu bočnici, má,  zdá se, „automaticky“ už i druhou , naprosto stejnou.  Že by ji ziskal podélným rozříznutím té první ? Při jeho šikovnosti už věřím všemu …

Jirka poctivě vložkuje mezery u klapek kormidel pro budoucí závěsy, čímž věrně zachovává rozměry kormidel dle původního plánu pro volnou verzi. Obdivuhodné.  My ostatní se s tím dost často takto neser.. nemáme tu pečlivost.  

Proti plánu jsou zapuštěné nosníky do koncových oblouků, výškovka je postavena z kousků, co zbyly z trupu a směrovky.

Jirka dbá na pevnost konstrukce i hospodárnost stavby současně.  To je důvod, proč jeho dílna chrlí několik modelů ročně, aniž by spotřebovávala prkeniště balsy a současně jeho modely snesou i tvrdá přistání a nárazy.