Nákup a provoz motorů Brown Junior

Příspěvek SAM Talks od Jima Hainena, 19. května 2011,
 Purchacing and Running the Brown Jr.

Typ motoru

Pokud uvažujete o koupi motoru Brown Jr. na eBay, nabídl bych Vám rád následující rady. Především, v zásadě existují dva druhy Brownů, lapované – bez kroužků (modely B) a s kroužky (modely D). Zapomeňme na modely A, těch je příliš málo a model C je obecně model s kroužky,  jako D.

Obecně je dobrý lapovaný motor bez kroužků o něco výkonnější než s kroužky. Když si však koupíte lapovaný Brown na eBay, nemáte jistotu, jak je na tom jeho komprese. Ta je na Brownu velmi důležitá. Když lapované motory ztrácí dobrou kompresi, ztrácí i výkon. Pokud získáte takový motor na eBay, strávíte v nejlepším případě spoustu času přebalováním a placením dvojího poštovného. Tedy pokud ho prodejce vezme zpět, většinou ale ne. Hledáním někoho na chromování a montování pístu a válce je velmi obtížné a pokud někoho najdete, pravděpodobně to bude drahé. Takže pokud prodejce nezaručí, že je nabízený lapovaný motor s velmi dobrou kompresí, raději bych se od něj držel dále.

Při dražení typu s pístními kroužky (model D) jste mnohem jistější. Pokud obdržíte kroužkový model D a komprese je nízká a výkon je špatný, můžete motor poslat „Ringmasterovi“ ( „Pánu prstenů“ ? asi ne, spíše „Mistrovi kroužků“ – pozn. překl. ) a $25 plus poštovné (nejlépe mu poslat jen válec a píst, takže má méně práce). Upraví válec a nasaďí nové kroužky na píst a v každém případě tak budete mít téměř nový motor Brown Junior, který poběží kvalitně a  bude dobře startovat.

Časovač

Brown používal dva typy časovačů. Oba fungují dobře. Model „banjo“ ( „tlustá páčka“ ) může potřebovat podložku kontaktu, aby se dosáhlo správného nastavení sepnutí. Žádný velký problém. Další úprava pro typ „banjo“ je jednoduše uzamknout časovač v poloze přibližně „velká ručička v 1:30“ ve správné vzdálenosti tak, aby kontakty měly slušnou mezeru a správně spínaly. Pamatujte, že podložka unašeče vrtule s hrbolkem musí být nasazena ve správné pozici ke spínání ve správnou chvíli.

Palivo

Zda použijete benzín nebo metylalkohol,  je Vaše volba. Důležitější je aby bylo v palivové směsi alespoň pětadvacet až třicet procent oleje. Osobně používám alkohol pro soutěže LER a benzín pro akce Texaco. Jehla nastavení bude trochu více citlivá při použití benzínu. Stačí si zvyknout. Alkoholové palivo dává trochu více výkonu a benzínové palivo zase prodlužuje chod motoru pro Texaco.

Ssání

Pro Texaco zužuji ssání vzduchu asi o padesát procent a snižuji předstih asi o pět stupňů, než při soutěžích LER. Zúžit difuzor lze mnoha způsoby. Lze použít kus bukové kulatiny s vyvrtaným otvorem uprostřed nebo nasaďit na zakázku vyrobenou zátku atd. Pokud má vaše ssání na konci vroubkované víčko, použijte jej asi napůl otevřené.  Pro Texaco raději používám filtr a samostatnou nádrž a pokud máte zásobní nádržu,  ujistěte se, že je čistá a palivo filtrované. Před spuštěním Texaco vždy profoukněte jehlový ventil. To je důležitý malý otvor. V plastové zásobní nádrži nepoužívejte alkohol.

Vrtule

Na soutěže LER používám 13/6 APC nebo dřevěnou vrtuli. Pro Texaco možná budete trochu experimentovat. Viděl jsem vrtule všech velikostí používané pro Texaco. Líbí se mi dřevěná 16/6. Nicméně jsem také použil 15/6 i 14/6. Doporučuji 14/6 pro záběh motoru při mírně bohatším nastavení a přidáním dalších pět procent nebo více oleje. Směs benzínu dvě ku jedné je pro záběh ideální. Alternativní metodou pro záběh je použití adaptéru na žhavicí svíčku, alkoholové palivo se směsí dvou ku jedné a nechat běžet asi půl hodiny se startem a zastavením vždy po pěti až deseti minutách. To šetří čas potřebný k záběhu.

Zapalování

Používám zapalovací svíčky Champion nebo NGK, je tam jen nepatrný rozdíl. Pro NGK je třeba použít tlustou podložku. Pro zapalování používám jak klasickou cívku a kondenzátor, tak novější tranzistorový typ.  Brown potřebuje silnou jiskru, proto používejte plně nabitou baterii pro každý let.

Pozvání

Jedna věc je potěšující – Browny nám nikdy nedojdou. Bylo jich vyrobeno hodně přes šedesát tisíc ! Takže létejte s Browny s tím nezaměnitelným zvukem a znovu stvořte motorový let, který zahájil éru letu motorového modelu letadla. Pomozte zachovat historii našich modelů. Soutěž modelů SAM bez „akce Brown Junior“ je pro mě prostě nepředstavitelná.

Uvidíme se na létištích a šampionátech.

Jim Hainen

Test běhu > Brown Junior Type A

3 odpovědi na “Nákup a provoz motorů Brown Junior”

  1. Dobrý den mohu se zeptat mam Brown junior 10.ccm a schanim k nemu zapalovaci civku nevite kde s jak by se dala snadnym spusobem dala sehnat a zs rozumny penize moc děkuji za radu a odpověd Láďa

    1. Dobrý den, originál cívky se špatně shánějí. Na ebay se ještě nějaké dají najít…zkuste se mi ozvat o víkendu na telefon v kontaktech. Možná bych věděl… MK

  2. Dobrý den, máme radost z aktivity každého nového zájemce a přejeme si, aby ve svém snažení uspěl. Proto Vám velmi doporučujeme, abyste nejen pořízení cívky, ale i konstrukci zapalování konzultoval s místním zkušeným znalcem a nechal si doporučit vhodné konfigurace pro Brown Junior. (zdroj, spínač, kondenzátor, způsob připojení, kontrola kontaktů …) . Při koupi cívky je třeba dát pozor, aby byla dostatečně „silná“ ( raději ne voskopapírový typ „lightweight“ ) a prodejce Vám dal záruku funkčnosti ( alespoň aby vykazovala vodivost ( minimální odpor ) mezi vstupy a VN výstupem ). Na samotném typu příliš nezáleží, pouze na kvalitě. Pokud chcete mít ale cívku pěkně historickou a vystavenou v exteriéru modelu, lze ji sehnat, ale kupujte jen od seriózního prodejce se zárukou. Já sám mám bohužel doma pět nepoužitelných cívek, koupených v době mých začátků a nezkušenosti … 🙂 Pěkný den, MV

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *