Projekt Brown Junior

Před třemi lety se mi při nákupu závodních motorů pro kategorie OTMR na eBay vyskytla možnost přikoupit levně motor Brown Junior a tak jsem ho s výhodou společného poštovného nechal přibalit. Tehdy jsem měl jen tu základní informaci, že se jedná o svatou relikvii letecko-modelářských motorů a k tomu pocit, že by ho měl vlastnit snad každý modelář historických motoráků. Jedná se o kultovní, archetypální kousek, který v třicátých letech spustil kambrickou explozi letecko-modelářského života motorových modelů. Popis historie a významu motoru pěkně podal Jaromír Pipek v motorech zlaté éry: Brown Junior

První starty

Absolvoval jsem nesmělé pokusy uvést motor do provozu, což se částečně povedlo. Obtížně se ale spouštěl a nepracoval spolehlivě. Motor jsem tedy na čas odložil. Teprve následný tříletý sběr zkušeností na desítkách jiných motorů se všemi jejich vadami mě vybavil znalostmi potřebnými k zvládnutí všech výzev a dokončení spolehlivého zprovoznění původního starého kousku.

Krása zvuku

Po vyřešení  drobných komplikací se nyní již daří spolehlivě spouštět tento nádherný a libozvučný motor – orchestrion. Začíná vždy malým příslibem, potom zazní pleskavý rozběh připomínající potlesk publika a následuje motorová hudba tří nástrojů. Základním tónem basy duní deseti-kubíkové tělo motoru, jako druhé housle zní třaskavé výbuchy od jiskry zapalování a vše podtrhuje svist vrtule, která zakulacuje celou kompozici.

Video => Brown Junior + Trojan cívka v Benny Boxcar

Společný nápad

Když se v poslední době objevilo na eBay hned několik nabídek prodeje Brown Junior za příjemné ceny od 50 do 120 dolarů, napadlo mě podělit se s přáteli o nadšení z tohoto kousku. Že bychom je společně pořídili a domluvili se, kam je zabudujeme a jak je prolétáme. Martinovi Křesadlovi, Jirkovi Veinfurtovi a Pavlovi Panskému se myšlenka zalíbila, tak jsem během dvou měsíců sehnal pro všechny vhodné kousky. Dva jsou z třicátých let a mají časovač stylu Hurleman (tenká páčka). Dva jsou z let čtyřicátých a mají časovač s axiálním spínáním (tlustá páčka).
Motory jsme úspěšně odzkoušeli a vybavili zapalováním z cívek Modeelectric, Aerospark a cívky od Roye Sholla. Takto vznikla základní skupina nadšenců, v které máme takto mistry stavitele, motoráře, organizátory, obchodníky a vědecké teoretiky.

Video => Brown Junior + Roy Sholl coil

Video => Brown Junior + Modeelectric coil

Aktivity skupiny Brown Junior

Brown Junior Antic Texaco (BJAT)

Jako cílovou aktivitu, která nás napadla pro oslavu tohoto motoru i zábavu pro členy skupiny a okolí, plánujeme přátelskou soutěž Brown Junior Antic Texaco. Normovaná originální nádržka 20 ml a daný typ motoru jasně stanovuje množství paliva a parametry pohonu.
Rádi bychom tuto soutěž navíc ozvláštnili historicky autentickým uměním seřízení letadla pro volný vzlet a let. Proto kromě pohodového maxima 4-5 minut celkové doby letu, které nebude nutit k termickému taktizování či shánění optimálního motoru, chceme přidat jako bonus až 30 vteřinové maximum za volný vzlet a let, kdo si toho troufne.

Představa je, že mistr letu Brown Junior Antic Texaco svůj seřizený model volně vypustí ze země, nechá vzlétnout a maximálně po 30 vteřinách se ujme řízení. Pokud bude nucen se ujmout řízení dříve, bonus bude menší. Po celkové době 5 minut přistane. Celkový počet bodů takto bude maximálně (5×60)+30=330. Časové parametry se ještě upřesní dle zkušeností. Konstrukce letadla bude libovolná předválečná, do roku 1942, ideálně model projektovaný pro Brown Junior. Pravidla soutěže tak upřednostní stabilní modely s kvalitním podvozkem, dobře seřiditelné, nikoliv výkonné plachťáky.

Miss Trenton Terror building board

Jirka Veinfurt, jakmile jsme se domluvili, že do Browna Jr. jdeme, ihned navrhnul: A postavíme si k němu všichni stejný model letadla, to bude pěkné. S Martinem jsme byli zpočátku v rozpacích, protože stavíme desetkrát pomaleji, než Jirka a mohlo by to cíle celé aktivity oddálit až o roky, ale nakonec nás Jirka všechny nadchnul výběrem modelu Miss Trenton / Trenton Terror. Ten má ideální vlastnosti z hlediska požadavků soutěže na stabilitu a podvozek i minimálních nároků na stavbu, takže jsme souhlasili, že se do toho pustíme. Objednali jsme 4x výřezy a plány Trentona u Boba Holmana a jsou již na cestě. Model je kromě žeber, přepážky motoru a koncovek křídla jinak sestaven výhradně ze čtvrtpalcové balzové lišty, jejíhož nářezu se ujal Martin. Plánujeme publikovat pravidelně Building board s fotkami a zkušenostmi ze stavby.

Stavba Trenton Terror je vedlejší aktivita projektu Brown Junior a není podmínkou účasti na celém projektu a soutěži BJAT.

Brown Junior Memory Show

Slavnostní aktivitou skupiny bude společný skupinový řízený vzlet modelů, demonstrující schopnost spolehlivého startu motoru a krásu zvuku několika motorů spuštěných současně.

Výzva přátelům historiků

Budeme rádi, když se k našemu projektu a vybraným aktivitám připojí další zájemci. Potěšeně jsme zaznamenali ochotu Slávy Štorka zabudovat svého dosud jen uskladněného Browna Jr. do Playboy Cabin. Také Jirka Hruška vlastní jednoho Browna a je připraven postavit si s námi Trentona. Karel Slupský nedávno publikoval stavbu svého Kloud Kinga s Brownem a budeme rádi, když se s ním připojí k našim soutěžním a show akcím.

Všem zájemcům jsme připraveni pomoci:

  • sehnáním motoru či stavebnice vhodného modelu
  • opravou vlastního motoru v horším stavu
  • přípravou potřebných doplňků – zapalování, spínání, instalace
  • informacemi, radami a pomocí
  • sponzoringem a zápůjčkami za důvodných okolností

Budeme se těšit, dejte nám vědět !

Mirek Vaněk
Praha 24.4.2022


Technické informace

Přednosti a slabosti motoru

Spoje

Americké šroubečky na nejstarších motorech jsou noční můrou motoráře. Jsou často nepřesné, krátké, stoupavé a časem se uvolňují. Brown Junior se jim naštěstí zcela vyhýbá. Horní válcová část motoru se celá trubkovitě šroubuje do spodní skříně klikového hřídele. Přináší to ale dvě nevýhody, na které je třeba dát pozor:

  • spoj je třeba utěsnit vložením těsnění tak, aby trubka zadního ssání při plném dotažení hlavy dosáhla přímé linie motoru
  • při uvolňování svíčky je třeba dávat pozor, aby se nevyšroubovala celá hlava – svíčku je třeba dotahovat lehce a uvolňovat ji se současným držením hlavy rukou

Zadní víko skříně je opatřeno závitem po celém obvodu a rovněž se celé šroubuje do skříně. Je to bezproblémové řešení.

Ssání

Ssání je snadno demontovatelné a čistitelné. Tryska, jehla, držák nádržky a nádržka u pozdějších modelů jsou u Browna provedeny dle základní školy motorového modelářství. Je třeba ale dát pozor na:

  • průchod trysky trubkou sání má velkou vůli a je třeba jej dobře utěsnit. Rozpadlá či chybějící těsnění jsou příčinou špatného ssání z nádržky a nespolehlivosti chodu motoru. Osvědčilo se mi tenké těsnění nakrojené z polyuretanové trubičky těsně obepínající trysku. Na trysku dáme podložku, navlečeme těsnění, zasuneme zespoda do trubky ssání, navlečeme seshora další těsnění, další podložku a matku utáhneme.
  • jehla nemá aretaci a někdy se otáčí v trysce příliš lehce – motor je pak citlivý na pohyb a vibrace jehly. Jehlu utěsníme trubičkou navlečenou současně na držátko jehly i na závity trysky, do kterých se šroubuje.

Časovač

Motor je dle doby výroby alternativně opatřen dvěma typy časovače – starší s tenkou páčkou ve stylu Hurleman se spínáním vačkovým vybráním ve hřídeli nebo s tlustou páčkou s axiálním spínáním od unašeče vrtule s vačkovým výstupkem. Unašeč má čtyři polohy nasazení, je třeba dát pozor na výběr správné z nich. Výhodou páčkového nastavení je zřejmost hodnoty předstihu. Páčka je v poloze 12 hodin přesně pro zápal v horní úvrati a lze ji posunout doprava do polohy až 1 hodina pro správný předstih

  • odpor otáčení páčky je dobré zvýšit utažením šroubku objímky. Při startu motoru otáčením ukazovákem vrtulí je třeba dávat pozor na zavadění o páčku. Je to asi důvod, proč se u modernějších motorů podobná páčka už neobjevovala.

Zapalování

Spouštění a běh usnadňuje silná jiskra zapalování. Doporučuje se:

  • zapalování se silnou a spolehlivou cívkou, posilněnou kondenzátorem
  • při nejistotě zdravosti kontaktů – zapalování spínané tranzistorem

Spouštění

Palivem je benzín s nižším oktanovým číslem, 20% ricinový olej. Počáteční nastavení jehly je 3,5 – 4,5 otáčky, předstih páčky cca 15° stupňů před horní úvratí. Nasajeme dvěma otočkami vrtule při prstem uzavřeném sání, měly by být pozorovány drobné bublinky od trubičky trysky v průhledné nádrži. Pro jistotu ještě stříkneme pod hlavu. Vrtulí otočíme proti směru chodu před úvrať pro zajištění rozepnutého stavu časovače. Zapneme zapalování. Nahazujeme – motor by měl mít bublavý zvuk, po několika otočkách vrtulí by měl přislíbit a následně se rozběhnout. Po rozběhu a zahřátí směs trochu ochudíme přitáhnutím jehly, případně opatrně zvýšíme předstih.

Vrtule pro optimální provoz  i pro soutěž BJAT je dřevěná a má rozměr 14×6.  Používáme originální  lehké americké Top Flite, Rev-Up s přesnými čtvrtpalcovými otvory a pěkná, slavnostní je i AeroStar s červenými okraji, která má metrický otvor a je třeba ji vhodně ustředit..